Ze zákona by cyklisté, stejnÄ› jako Å™idiÄi automobilů, mÄ›li použÃvat k jÃzdÄ› silnice, samozÅ™ejmÄ› s tou výjimkou, že cyklista nesmà na dálnici. To se zdá jako rozumné Å™eÅ¡enà – oba jsou to dopravnà prostÅ™edky, které by na chodnÃku snadno mohly ohrozit chodce. Bohužel to vypadá, že jejich soužità nenà tak hladké, jak bychom doufali.
Â
Â
HlavnÃm problémem je odliÅ¡ný styl obou dopravnÃch prostÅ™edků. Tak se Äasto stane, že cyklista, byÅ¥ se snažà jet seberychleji, zpomalà dopravu, zatÃmco Å™idiÄ automobilu jej na druhou stranu může snadno porazit, pokud rychle projede kolem nÄ›j.
Â
JistÄ›, jsou zde urÄitá pravidla, kterými by se oba mÄ›li Å™Ãdit, aby soužità bylo co nejklidnÄ›jÅ¡Ã. Z nich nejznámÄ›jÅ¡Ã je to, že pokud jede vÃce lidà na kole, nesmà jet vedle sebe, nýbrž v řadÄ› za sebou. VÅ¡ichni cyklisté také musà jezdit co nejblÞe krajnici. Jinak pro nÄ› platà stejné znaÄky jako pro auta – to si mnoho z nich neuvÄ›domuje, zvláštÄ› v jednosmÄ›rkách.
Â
Â
DalÅ¡Ãm, mnohem kontroverznÄ›jÅ¡Ãm krokem, bylo zavedenà povinné vzdálenosti pÅ™i pÅ™edjÞdÄ›nà cyklisty metr a půl. JistÄ›, teoreticky by to mÄ›lo zvýšit bezpeÄnost. Problém je, že naÅ¡e silnice na to zkrátka nejsou dost Å¡iroké – pÅ™i takovémto pÅ™edjÞdÄ›nà nutnÄ› vjedete do vedlejÅ¡Ãho pruhu, což je nÄ›co, co by se mÄ›lo minimalizovat. Asi nenà tÅ™eba Å™Ãkat, že to pÅ™edjÞdÄ›nà kol znaÄnÄ› zkomplikovalo.
Â
Co by se tedy dalo udÄ›lat, aby se situace zlepÅ¡ila? Zdaleka nejlepÅ¡Ã by bylo udÄ›lat na silnici speciálnà pruh pro cyklisty. JistÄ›, existujà cyklistické stezky, avÅ¡ak ty Äasto nejsou zrovna v dobrém stavu, pÅ™ÃpadnÄ› nevedou v podstatÄ› nikam. A pokud už majà konec, pak vÄ›tÅ¡inou ne tam, kam se chce onen ÄlovÄ›k dostat. Extra pruh na silnici by tedy byl možným Å™eÅ¡enÃm.
Â
Zde je samozÅ™ejmÄ› problém v tom, že by bylo potÅ™eba vÄ›tÅ¡inu silnic rozÅ¡ÃÅ™it. NavÃc je pravdÄ›podobné, že by i tento nový pruh použÃvali Å™idiÄi automobilů, podobnÄ› jako chodci použÃvajà cyklistické stezky. A dokud se to nezmÄ›nÃ, nemá podobný projekt pÅ™ÃliÅ¡ nadÄ›je.